paracelsus.JPG
"Cóż jest trucizną? Wszystko jest trucizną i nic nie jest trucizną. Tylko dawka czyni, że dana substancja jest trucizną"

Paracelsus (1493-1541)
Odurzanie się lekami
marekw.png Zapraszamy do zapoznania się z ciekawym reportażem wp.pl, w którym udział wziął dr Marek Wiśniewski, specjalista toksykologii klinicznej z Pomorskiego Centrum Toksykologii w Gdańsku.


W ostatnich latach obserwujemy stały wzrost częstości stosowania przez młodzież zarówno legalnych jak i nielegalnych substancji psychoaktywnych.

Choć najczęściej używanym środkiem pozostaje alkohol, coraz częściej wykorzystywane są także jego zamienniki, w tym przede wszystkim leki. Ze względu na stosunkowo łatwy dostęp są to zwykle preparaty sprzedawane bez recepty – tzw. leki OTC.

Jednym z najchętniej przyjmowanych obecnie specyfików jest dekstrometorfan, popularny lek przeciwkaszlowy, stosowany jako środek wspomagający w leczeniu sezonowych infekcji górnych dróg oddechowych.

Dawki przyjmowane przez młodzież w celu osiągnięcia efektów psychoaktywnych są zazwyczaj wielokrotnie wyższe od terapeutycznych i dochodzą do 100 tabletek jednorazowo.

U osób stosujących w celach rekreacyjnych dekstrometorfan stwierdza się ilościowe i jakościowe zaburzenia świadomości, zaburzenia równowagi, przyspieszenie akcji serca i poszerzenie źrenic. Większość z tych objawów wynika w dużej mierze z antycholinergicznego działania leku.

Lżejsze przypadki intoksykacji mogą być obserwowane w domu, jednak część młodych osób wymaga hospitalizacji w warunkach szpitalnych, najlepiej w ośrodkach toksykologicznych.

U osób stosujących dekstrometofan w celach rekreacyjnych często dochodzi do wystąpienia tolerancji. Skutkuje to zwykle zwiększaniem liczby przyjmowanych jednorazowo tabletek, a w niektórych przypadkach rozpoczęciem używania innych, znacznie groźniejszych narkotyków.
Duże zagrożenie wynika także z nadużywania preparatów złożonych, zawierających oprócz substancji psychoaktywnych (jak np.: kodeina czy pseudoefedryna) także inne środki, w tym np.: przeciwbólowe, przeciwzapalne lub przeciwhistaminowe.

Ilość substancji psychoaktywnych zawartych w terapeutycznej dawce takich środków jest zazwyczaj stosunkowo niewielka. Aby osiągnąć pożądany efekt rekreacyjny pacjenci przyjmują duże ilości farmaceutyków, a to może skutkować zatruciem dodatkowymi składnikami leku.
Na poważne ryzyko zdrowotne narażają się również osoby przyjmujące dożylnie tzw. metkatynon. Środek ten jest pozyskiwany z preparatów zawierających pseudoefedrynę za pomocą metody wykorzystującej – jako odczynnik – nadmanganianu potasu.

Wytworzony w ten sposób produkt jest zazwyczaj silnie zanieczyszczony manganem, a jego stosowanie wiąże się rozwojem trudnego do leczenia zespołu parkinsonowskiego.

Opracowanie: dr n. med. Marek Wiśniewski, Gdańsk 2013-02-22

Reportaż:


OFERTY PRACY

PIELĘGNIARKI
oddział toksykologii
Witaj
Login:

Hasło:


Zapamiętaj mnie

[ ]
Oficjalna strona Pomorskiego Centrum Toksykologii, projekt i wykonanie: Daniel Cejrowski o stronie